Hasonló termékek
Kiáltás a mélységből
Alvilágkép a zsoltárköltészetben
A férfi és női testek medikalizációja
A kötet fókuszában a férfi és női testek szexualitásához kapcsolódó jelenségek medikalizációja áll.
Életvégi döntések
Könyvünk a halál, haldoklás kérdéskörének filozófiai, etikai problémáit tárgyalja, de a legfontosabb jogi vonatkozásokat is áttekinti. Célunk az, hogy egy tudományos szempontból igényes, mégis közérthető bevezetést adjunk az élet végével kapcsolatos témákról.
A magyar szobrászat mesterei
A szobrászat az egyik legősibb művészeti ág, amelynek alkotásaival naponta találkozhatunk épületeken vagy köztereinken. Éppen ezért kevésbé figyelünk rá, hiszen a művek belesimulnak az ember által teremtett környezetbe, annak természetes részeiként. Azonban, ha elmélyedünk a szobrászat világában, sokszínű és változatos művészet tárul fel előttünk. Jelen könyv célja az elmúlt évszázadokban élt jelentős magyar szobrászok életművének bemutatása és fontosabb műveinek elemzése. Így a kötet segítségével a szobrászat, ez a kevésbé hangsúlyos művészeti ág közelebb kerülhet a művészet iránt érdeklődőkhöz.
A magyar óriásnyúl
A magyarság híres állatszeretetéről, állattenyésztési hagyományairól. A Kárpát-medence igen sok állatfajta kinemesítésének helye, s e fajták közül nem egy világszerte jól ismert, ám vannak közöttük méltánytalanul elfeledettek is. Ilyen egyetlen őshonos magyar nyúlfajtánk, a magyar óriásnyúl, melyről 75 éve nem jelent meg könyv - három generáció adósságát igyekszik törleszteni e mű. Az utóbbi években a tenyésztők mellett a magyar állam is igen sokat tett nemzeti nyúlfajtánk megőrzése érdekében, de még számtalan kihívás áll előttünk, hogy az elkövetkező generációk számára fennmaradhasson ez az eleven örökségünk.
Leírás
„Emlékszem, egy nagypénteken a San Rufino udvarára mentem, amikor a húsvéti ünnepeken vándorszínészek érkeztek Assisibe, hogy előadják a Passiót. A férfi, aki a Krisztust alakította, zihálva vitte a keresztet, majd eljátszották, hogy keresztre feszítik, és piros festéket öntöttek kezére és lábára, ekképp utánozván a kiömlő vért. Mikor szívet szakasztóan felkiáltott, »Éli, éli, lamá szabaktáni!«, szememből patakzott a könny. A férfiak sóhajtoztak és jajongtak; az előadás véget ért. Azután a színész eljött a házunkba, és anyám vacsorával kínálta. Nevetni és tréfálkozni kezdett, és langyos vizet hoztak neki, hogy lemoshassa magáról a festéket. Kicsi voltam, még nem értettem. »Hát nem feszítettek keresztre?« – kérdeztem tőle. Nevetett. »Nem, fiam, nem. Mutatvány volt, játék… érted? Csak eljátszottam, hogy megfeszítenek.« Elöntött a harag, és belevörösödtem. »Vagyis csaló vagy!« – kiáltottam rá. Anyám azonban a térdére ültetett, és így szólt: »Nyugodj meg, gyermekem, túl fiatal vagy még ahhoz, hogy megértsd.« De most már felnőttem, Leó testvér, felnőttem, és értem, hogy miről van szó. Ahelyett, hogy megfeszíttetnék, egyszerűen csak gondolkodom a keresztrefeszítésről. Lehetséges, Leó testvér, hogy mi is színészek vagyunk?”
– Nikosz Kazantzakisz
(Lukácsi Huba fordítása)
„Kocziszky Éva korábban már megjelentetett egy Antifilozófusok című kötetet, a mostani kézirat ennek a folytatása. Ez a vállalkozás már az első kötetben is izgalmas volt amiatt, hogy a filozófiát egyfajta belső ellenzékével szembesítette, a dekonstruktív gondolkodás jeles kortárs alakjaival. E mostani kézirat ennél jóval többre vállalkozik: többszörös egybefonódásokat mutat be – stílszerűen kiazmusoknak is mondhatnánk őket: a filozófia és ellenzéke szál természetesen megmarad, de hozzájön a történeti és a kortárs filozófia egybefonása, a hívőé és a nem hívőé vagy eretneké, a szövegé és a képé, s végül a legfontosabb: a Bibliáé.
Nagyon személyes a vállalkozás, a szerző programszerűen elveti a hiánytalanságra s konzisztens zártságra törekvő rendszer gondolatát, amelyet inadekvátnak tekint az utóbbi kétezer év végére kialakult emberi szituációnk megragadására. Részben ez teszi kortársunkká a korábbi gondolkodók közül választott példáit: Augustinust, Assisi Ferencet, Hamannt. Mint akár az itt idézett két szent nevének írásmódjából is kitűnik, Kocziszky nem kapcsolódik valamilyen egyházi perspektívához. Elveti a dogmatikai szisztematikusság célkitűzését éppen úgy, mint a rendszeres filozófiáét, rokon értelemben dogmatikusnak tekintve őket. A legkülönbözőbb válságoktól szabdalt emberi valóságunkat nem lehet befogni ilyen rendszerességgel, ami óhatatlanul valamilyen rendszertörekvést igyekszik beleolvasni a Könyvek könyvébe is ahelyett, hogy a maga paradoxonjaival, ellentmondásoktól sem visszariadó mivoltában igyekezne megérteni. Ez utóbbi törekvés az, amit a szerző felvállal egyrészt a szövegekben, másrészt a képek kiválasztásával már magában is, de ezt felerősítve a képek nyomán írt bibliai reflexiók révén.”
– Prof. dr. Boros Gábor
Kocziszky Éva az irodalomtudomány professzora, magyar–német–ógörög szakos képzettséggel. Számos magyar és külföldi felsőoktatási intézményben tanított (Szegedi Tudományegyetem; Veszprémi Egyetem; Freie Universität Berlin; Université de Lorraine, Metz), jelenleg a Színház- és Filmművészeti Egyetem professzora. Fő kutatási területe a dráma- és költészettörténet mellett az antik kultúra kortárs jelenléte, illetve a kereszténységre vagy alapszövegére, a Bibliára irányuló gondolkodói és művészi aktusok vizsgálata.
Paraméterek
Szerzők(vesszővel elválasztva) | Kocziszky Éva |
Megjelenés | 2024 |
Terjedelem | 236 oldal |
Kötészet | ragasztott, puhatáblás |
ISBN | 978-963-646-151-5 |
Sorozat | SZFE könyvek sorozat |