Hasonló termékek
Jelkép, rítus, udvari kultúra
A Bibliotheca Corvina
Egy könyvtár sorsa, küldetése és végzete
A könyv a Bibliotheca Corvina sorsát követi úgy, hogy bemutatja, hogy az miként alakult küldetéssé és vált végzetté ebben a történetben.
Tokaj 1565. évi ostromának híre és ábrázolása
Szalai Béla, N. Kis Tímea és Orbán Áron tanulmányával
Reformer vagy lázadó?
Bethlen Miklós és kora
Ez a tanulmánykötet a Bethlen Miklós halálának 300. évfordulójára az Eötvös Loránd Tudományegyetemen megrendezett konferencia előadásain alapul. A könyv szerzői - különböző tudományszakok: a történelem, a helytörténet, az irodalomtörténet, a filozófia, a mentalitástörténet, a művelődéstörténet képviselői - egymás vizsgálódásait megvilágítva alkotnak korszerű képet Bethlen Miklósról és koráról.
Theatrum machinarum
Automaták és mechanikus játékok a kora újkori gyűjteményekben
A kora újkor idején a „múzeum” szó alatt a természet, a művészet és a tudomány templomát értették, melyben a világ és benne az ember egy különleges, tudatos komponálással kialakított térben, egyfajta mikrokozmoszban jelent meg. Ebben az egy térbe sűrített, apró, mesterséges világban az automaták, ezek a változatos formában megjelenő, virtuóz művészeti és technológiai megoldásokkal kialakított önműködő szerkezetek keltették az élet illúzióját.
Aszaszin legendák
A nizári iszmáiliták jelentős muszlim közösség, akik a középkori Európában aszaszinokként váltak ismertté. A keresztesek és a krónikásaik, akik a 12. században a Közel-Keleten kerültek kapcsolatba velük, számos történetet hagyományoztak az utókorra az aszaszinok és vezetőjük a Hegyi Öreg üzelmeiről.
Pamflet és politika
A hatalmi egyensúly és Magyarország a 17. századi német propagandában
A könyv a 17. századi hatalmi átrendeződések korabeli nyilvánosságát vizsgálja a politikai publicisztika és propaganda sokszínű eszközei tükrében.
Leírás
Kötetünk címlapján Johann Felpacher Apellész a szép Pankaszpét festi című festményének egy részlete látható. A kép a kora újkori portrékészítés újdonságaira hívja fel a figyelmet. A festmény középpontjába a történelem „főszereplője”, Nagy Sándor alakja került, mégis a festő az, aki alkotóként aktív a jelenetben. Nagy Sándort körbeveszik az imázsához hozzátartozó ábrázolások: az egyik képen ágaskodó lovon, kivont karddal megfestett hadvezér; a másikon a kezében villámokat tartó páncélos uralkodó; s ott látható még Diogenész és Nagy Sándor találkozása. De a festő műtermének titka az ábrázolás technikája: a polcokon ott sorakoznak az elvárt szerepeket, lelkiállapotokat, karaktereket megjelenítő maszkok, szobrok, büsztök – a sablonok.
A kora újkori hatalmi elitnek, politikusnak és hadvezérnek igazodnia kellett az elvárt mintákhoz, elmélyült tanulással, világlátással, kapcsolatrendszere kiépítésével fel kellett készülnie a különböző társadalmi szerepeire, tudomásul kellett vennie, hogy mind szélesebb az a réteg, amely érti viselkedése mozgatóit, észreveszi lépéseinek hibáit. A kora újkorban a tehetséges, korszerű műveltséggel és technikai képzettséggel rendelkező értelmiségnek növekszik a társadalmi presztízse.
A világi és egyházi hatalmi központokban egyre keresettebbek a festők, rézmetszők, jogtudó udvari emberek, hadmérnökök, uralkodó- és államimázsban gondolkodó történetírók, európai hatalmi egyensúly kialakítására törekvő diplomaták. Nagy Sándor végül lemond a szép Pankaszpéról a szerelmes festő javára, ami a barokkban az uralkodói nemes nagylelkűség példája, ugyanakkor e gesztusban a művész elismerése is benne rejlik. A háttérben a legitim és eredményes küzdelem szimbólumaként Héraklész, a mesterségek, tudomány, művészet védelmezőjeként a sisakos, pajzsos Minerva jelenik meg – az uralkodó és a művész védelmezője és példaképe. A kép és az érzelem születésének ábrázolása, a nyilát elröppentő Ámor, a hűséget jelképező kutya, az incselkedő majom, a hangszer a földi örömöket is szimbolizálja, a történetírói művekben megörökített hosszú távú hírnév, dicsőség mellett az aktuális sikereket is megjelenítve. A kora újkorban a falikárpitoktól a széphistóriákig sokféle módon ábrázolt Nagy Sándor személye többféle értelmet hordozott: jelképezte az uralkodói elbizakodottságot, az embert, aki gőgjében még életében felvetette magát az olümposzi istenek közé, s akit sasok és griffek emeltek a levegőbe, másrészt a városházák kapuján a kilenc hős egyikeként a jó kormányzásra intette a városi polgárságot.
Paraméterek
Szerzők(vesszővel elválasztva) | G. Etényi Nóra (szerk.), Horn Ildikó (szerk.) |
Megjelenés | 2008 |
Terjedelem | 470 oldal |
Kötészet | ragasztott, puhatáblás |
ISBN | 9789632360768 |