Hasonló termékek
A folyóiratok kultúrája az elektronikus kor szemszögéből
Az utóbbi tíz évben a digitális folyóiratok részévé váltak nemcsak a tudományos életnek, de a mindennapoknak is. A folyóiratok kultúrája robbanásszerűen átalakult, és a folyamat ma is tart. Kötetünk angol és magyar nyelvű tanulmányai a digitális korszak folyóiratainak sajátosságait vizsgálják. Milyen lehetséges és már megvalósított formái vannak e műfajnak? Milyen viszonyban van ez az új jelenség a nyomtatott sajtóval? Milyen új tudományos eredményeket kínál a folyóiratok hiperlinktechnikájának elemzése? Olcsóbbá és demokratikusabbá válik-e a tudományos munka, vagy éppen ellenkezőleg, csak a meglévő egyenlőtlenségek termelődnek újra a digitális világban is? Milyen társadalmi-gazdasági változásokba tagozódik bele a folyóirat-kultúra átalakulása? A kötet egy nemzetközi együttműködés révén létrejött konferencia előadásait tartalmazza.
A levél mint történeti forrás
A jelen kötetbe foglalt tanulmányok szerzői elmélyedést kínálnak az olvasó számára, illetve korszakokon átívelő fejlődésrajzot adnak a levél történeti forrásként való értelmezését célzó vizsgálatukkal.
Héber üdvözlőversek és a peregrináció
Egy ötfős magyar kutatócsoport az elmúlt évek során a keresztény hebraisztika eddig ismeretlen darabjainak feltárását tűzte ki célul: 17. századi héber nyelvű köszöntőversek (carmina gratulatoria) vizsgálatát, amelyeket a korabeli külföldi egyetemeken tanuló (peregrinus) magyar protestáns diákok egymásnak írtak.
Szakrális közösségek - kollektív emlékezet
Jelen tanulmánykötet témája és megközelítésmódja szorosan
kapcsolódik az előző, Társadalmi kommunikáció és szakralitás.
Közelítések és mélymerülések címmel megjelent kötethez.
Közép-Európa a komparatisztikában
A Magyar Irodalomtörténeti Társaság Összehasonlító Irodalomtudományi
Tagozatának, a Károli Gáspár Református Egyetem
Magyar Nyelv-, Irodalom- és Kultúratudományi Intézetének és
Kortárs Közép-Európai Regény Kutatócsoportjának közös szervezésében
létrejött konferenciakötet a tematikus és metodikai
mintázata alapján jóval több, mint összefüggő tanulmányok szövedéke.
Dráma a tanteremben
Történetek cselekvő feldolgozása
Leírás
„Valamennyi nagy egzisztenciális témát, amit Heidegger a Lét és idõben elemez, s amelyekrõl azt mondja, hogy a korábbi európai filozófia elhanyagolta õket, a regény négy évszázada (a regény európai reinkarnációjának négy százada) feltárta, felmutatta, megvilágította.”
Kundera
A regény kialakulásakor a különleges helyszínek és izgalmas kalandok mûfaja volt, mára a modern európai kultúra tükrévé vált. A felbolydult, gyakran érthetetlennek tûnõ elmúlt évtizedekben, évszázadokban leginkább a regény lett képessé az irodalom nyelvén elbeszélni azt a nehezen elmagyarázható világot, amiben olvasói élnek.
S mivel egyre érthetetlenebb a világ, a magyarázat is egyre bonyolultabbá válik. A regények is nehezen találnak szavakat.
A közép – európai regény kutatócsoport 2012 õszén a Károli Gáspár Református Egyetemen oktatóiból alakult meg, hogy külsõ tagokkal kiegészülve a mûfaj mai helyzetét és lehetõségeit vizsgálja. Mit mondhat a regény le nem zárt, ki nem beszélt történelmi – politikai korszakokról? Hogyan jeleníti meg a posztmodern nyelvszemléletének és stílusjegyeinek perspektívájából a tipikus közép - európai tematikákat, a diktatúrák, a levert forradalmak utáni mindennapok szomorúságát és tragédiáját és a folyamatos újrakezdések reményét és iróniáját?
Ebben a kötetben a kutatócsoport elsõ konferenciájának elõadásait olvashatja a tisztelt olvasó: az orosz, német, osztrák, lengyel, szlovén, cseh, román, magyar regényekrõl írt értelmezések a mûvek tágabb európai beágyazottságát is igyekeznek felmutatni.
Paraméterek
Szerzők(vesszővel elválasztva) | Horváth Csaba |