Hasonló termékek
A tömeg- és az elitművészet...
Az értekezés azokat a folyamatok elemzi, amelyek a modern civilizáció kialakulása és elterjedése nyomán zajlottak le a XX. századi művészetfilozófiában. Az egyes fejezetek három nagy hatású gondolkodó – Ortega, Spengler és Walter Benjamin – életművének fényében vizsgálják a művészetfilozófia átalakulásának, a klasszikus esztétikai normák felbomlásának és eltűnésének társadalmi hátterét.
Heidegger és a nemzetiszocializmus
A kötet tanulmányai összefüggő képet rajzolnak Heidegger és a nemzetiszocializmus kapcsolatának tényeiről, fázisairól, a politikai aktivizálódás filozófiai motívumairól és a kiábrándulás filozófiai konzekvenciáiról, továbbá kirajzolódnak azok a kritikai perspektívák is, ahonnan megfelelő távolságból tekinthetünk e rendkívül összetett viszonyrendszerre.
Az inkognitó lovagja
Ki is volt valójában ez a rejtőzködő zseni, aki egész életművét álnevek útvesztőjében komponálta meg, egymással párbeszédekbe kezdő, ellentmondásokba torkolló, polemikus és mégis egységes szerkezetben, amely sokkal többet árul el a világról és a belé vetett ember dilemmáiról, mint a legbölcsebb monológ árulhatna?
Forradalom és szabadság
Tocqueville kontra Marx
A Szabadság vezeti a népet - ez a címe Eugene Delacroix az 1830-as párizsi forradalomnak emléket állító híres festményének, amelyen a Szabadságot megszemélyesítő nőalak francia trikolórral a kezében, a felkelők élén tör előre a barikádokon. A műalkotás jól jelképezi, milyen alapvetően és mélyen kapcsolódott össze a forradalom jelensége a szabadság eszméjével.
Homo Creativus
Létezés, élettörténet, kreativitás
Az ember élete során számos egzisztenciális kérdéssel szembesül: az értelem, a végesség, a szabadság, a hitelesség kérdéseivel. Ezekre előbb vagy utóbb valamiféle „választ” kell adnia, amely válaszok eltérő színvonalúak lehetnek. Egy képzeletbeli kontinuum egyik végpontján találhatók a problémás, regresszív, inautentikus válaszok, amelyek adott esetben akár betegség formáját is ölthetik, míg a másik végponton találhatók az „egészséges”, kreatív vagy autentikus válaszok.
A talány filozófiája
Giorgio Agamben esztétikája
Giorgio Agamben egész életművében központi szerepet játszik az enigma (a rejtély, a talány, a titok) fogalma. Egyrészt írásai folyamatosan tematizálják mint a gondolkodás határát, a nyelvi tartományon túl elhelyezkedő kimondhatatlant, mely csupán a gesztusok révén lehet kifejezhető; másrészt filozófiai stílusának lényegi elemét alkotja az enigmatikusság.
Lotilko szárnyai
TERÁPIÁS TÖRTÉNETEK ÉS MESÉK TRAUMÁT ÁTÉLT GYEREKEKNEK
A Mosoly Alapítvány módszertani kiadványsorozatának második kötetét a terápiás hatással bíró népmeséknek szenteltük. Olyan történeteket válogattunk a könyvbe, melyeket traumát átélt gyerekeknek mesélhetnek a szülők vagy a különböző területekről érkező szakemberek.
Freud és a felkelő nap országa – A pszichoanalízis Japánban
A Freud és a felkelő nap országa nagy szakértelemmel mutatja be, hogy a pszichonalízis és az azt átvevő japán társadalomtudósok milyen hatással voltak a japán különlegességtudat kultuszára, a nihonjinron-ra. A könyvben a két szerző, Szummer Csaba és Indries Krisztián az eszmetörténeti hátteret, valamint a terepen folytatott kutatási eredményeket remekül ötvözve ábrázolja, hogy Nyugat és Kelet "egymás szemében tükröződve érthetik meg valójában önmagukat, míg ha saját értékrendjükhöz mérik a másik kultúráját, csupán görbetükröt tartanak egymásnak.
Leírás
Hogyan férhet össze a Trónok harca és Hegel? Válaszom: könnyedén. Most, a nagy bevándorlási vagy migrációs hullám idején az érzelmek teljesen elszabadultak. Egyik végén egy átgondolatlan "Willkommenskultur" állt (szeressük az idegent), a másikon a fal (védjük meg magunkat az idegennel szemben). Hogy igazságosak legyünk sem egyik, sem másik "oldal" nem érezte, hogy álláspontja bármiféle megalapozásra szorulna, inkább hitek, és a hitekből kicsapó éles indulatok, sőt gyűlöletek feszültek / feszülnek egymásnak. Érzelmekkel szemben nehéz érvelni.
Ezért ez az írás semmiképp sem akar sem egyik, sem másik nézet, eszme, ideológia stb. mellett, vagy akár ellen, állást foglalni. Csak felhívja a figyelmet:
Nem lehet beszélni az idegen vagy más fogalmáról, anélkül, hogy ne az "azonos" legyen origója mindenfajta elemzésnek. Meglehetősen érdekes, hogy erre szinte senki sem figyel, pedig tényleg elég lenne egy kicsit Hegelt olvasni. Hiszen az "azonos" nincs "más" nélkül, és ez fordítva is igaz.
Majd az "idegen" következik, amely nem feltétlenül azonos a "más" fogalmával: ugyanis az "idegen" mindig a "más", de a "más" nem feltétlenül az "idegen".
Végül, aki értően nézi A trónok harcát, az tudja, hogy az idegen radikális fogalma következik: az "ellenség". És az ellenség" mindig az "idegen", de az "idegen" nem feltétlenül az "ellenség".
Azonos, más, idegen és ellenség. Ez az írás mindössze arra törekszik, hogy megpróbáljon eszmetörténeti szempontból néhány alapvetést megfogalmazni, mindenféle kizárólagosság igénye nélkül, fenntartva a tévedés lehetőségét (és jogát). Mert ne gondoljuk, hogy a probléma oly könnyed, ahogy Samwell hiszi: "tágra nyílt szemmel figyeli, ahogy a Más összezsugorodik és tócsává olvad (...) végül nem maradt belőle más, csak a sárkányüveg tőr, amelyet gomolygó gőzkoszorú vett körül."(Trónok harca).
Paraméterek
Szerzők(vesszővel elválasztva) | Gyenge Zoltán |
Megjelenés | 2020 |
Terjedelem | 136 oldal |
Kötészet | ragasztott, kartonált |
ISBN | 9789634146728 |