Hasonló termékek
Fogva tartott gondolatok
A könyv, amit az olvasó most a kezében tart, egy missziós munka terméke, melynek célja, hogy társadalmunkat megismertessük a fogva tartottak gondolataival, ezeken keresztül pedig a börtönártalmakkal, és így megpróbáljuk egy kicsit áttörni az úgynevezett civileket és az elítélteket elválasztó falat. Az általunk feldolgozott anyagokat a fogva tartottaktól személyesen gyűjtöttük a spontán szövegíratás módszerével. Ezeket a fogalmazásokat felhasználva szociálpszichológiai és nyelvészeti szempontból vizsgáljuk a börtönártalmakat.
Bevezetés két szociálantropológiai elméletbe
A Bevezetés két szociálantropológiai elméletbe rendhagyó mű. Bár egyetemi tankönyvnek íródott, valójában jóval több, mint amit a „bevezetés" cím sugall. Benne a 20. századi szociálantropológia egyik legnagyobb mestere, a rokonságkutatás két legfontosabb irányzatának, a Rivers tői Radcliffe-Brownig húzódó angolszász strukturalista-funkcionalista, valamint az ezt követő, Lévi-Strauss nevével fémjelzett (francia) strukturalista iskolának a műhelyébe vezeti be olvasóit - széles és személyes látképet adva ezen keresztül az antropológiai kutatások alfájának és ómegájának számító rokonságkutatások fő kérdéseiről, módszertanáról, eddigi eredményeiről és napjainkban zajló, heves szakmai vitáiról.
Emigráció és identitás
56-os menekültek Svájcban
Az 56-os forradalom leverése után kb. 200000 magyar hagyta el az országot. Svájc 13000-nek nyújtott menedéket. A munka elsőrangú kérdése: a kiválasztott tanúk beszámolója nyomán az elmúlt korszak emléknyomait felfedezi. Milyen sajátos módon reagáltak új élethelyzetükre a menekültek? A munka magját a velük folytatott beszélgetések képezik.
A jelenkor kritikája
„…a közönségesség azzal végződik, hogy – mint ahogy a Dalai Láma ürülékét tisztelik – a söpredék első jöttmentjét imádják, vagy saját magukat látják benne imádattal; olyan viszonyulás ez, amely a demokráciában megfelel annak, mintha a monarchiában a császári koronát aukcióra bocsátanák.” Ezeket a sorokat Kierkegaardtól A jelenkor kritikája című műben olvashatjuk.
Leírás
A Cigány gyermekvilág azt szeretné megmutatni, hogy mi van – pontosabban mi lehet – a hagyományos cigány közösségben felnövekvő gyermekben, milyen sajátos tudást, értékeket hozhatnak magukkal anyanyelvi – ez esetben cigány nyelvi – közösségükből. Az otthonról hozott lehetséges tudások összességéből a szerző – nyelvész lévén – azt választotta ki, ami a hagyományos oláhcigány kultúrában is központi értéknek számít: a beszédre vonatkozó tudást, a beszélés „műfajait” – ahogyan ezek a gyermekek, gyermekcsoportok beszédprodukciójában tükröződnek. A felnőttektől átvett vagy a gyermekközösségekben elsajátított, „begyakorolt” különböző beszédmódok, változatos témájú gyermekmesék, virtuózan improvizált, a mindennapi élet vagy az ünnepek történéseit megjelenítő társalgási játékok, költői szépségű szövegek sorát mutatja be ez a könyv: egy magyarországi cigány nyelvi közösség gyermekeinek körében gyűjtött gyermekfolklór-alkotásokat.
Réger Zita 1969-ben francia-latin-görög szakon végzett az Eötvös Lóránd Tudomány-egyetemen, s rögtön kutatói pályára került. Eleinte cigány gyermekek kétnyelvűvé válásának folyamatát kutatta, nemzetközileg is úttörő módszerekkel, később – már az MTA Nyelvtudományi Intézetének munkatársaként – magyar gyermeknyelvi anyagon foglalkozott az utánzás társalgási és tanulási funkcióinak tisztázásával, a szociális helyzet és a nyelvi fejlődés összefüggéseivel, valamint a magyarországi, hagyományos közösségekben felnövekvő cigány gyermekek nyelvi szocializációjával.
Paraméterek
Szerzők(vesszővel elválasztva) | Réger Zita |
Megjelenés | 2003 |
Terjedelem | 220 oldal |
Kötészet | puhatáblás |
ISBN | 9638618787 |
Sorozat | Szöveg és emlékezet |