Hasonló termékek
Magyarok a Julian Akadémián
Gellér Katalin írása a modern magyar művészet történetének egy rövid, de igen jelentős időszakával foglalkozik. Az 1890-es években, Párizsban, a világhírű tanítványai által rendkívül népszerűvé vált Julian Akadémián dolgozó magyar művészek tanulóéveit, küzdelmeit, tapasztalatait mutatja be. Csak néhány ismert nevet említve: Rippl-Rónai József, Csók István, Vaszary János, Kunffy Lajos, s a magyar festészeti megújulást elindító Nagybányai művésztelep alapító mesterei közé tartozó Ferenczy Károly, Iványi Grünwald Béla, Réti István és Thorma János is ebben az időszakban tanult Párizsban.
Kiállító művészek
Amikor a tizennyolcadik század második felétől Londonban és Párizsban az új műalkotásokat nyilvános kiállításokon kezdték közszemlére tenni, a művész új típusa született meg a kiállító művész. Ez a könyv a modern művészek történetét vizsgálja, akik új kapcsolatokat alakítottak ki az intézményes keretek között kiállított művészettel, és ezzel alapvető átalakulásokat indítottak el a művészet definíciójának, a művész önképének, problémáinak és társadalmi státusának vonatkozásában. Oskar Bätschmann bemutatja, hogyan született meg a modern művész alakja John Singleton Copley és Benjamin West kezdeményezései nyomán, és vált a huszadik század művészcsillagainak, Joseph Beuysnek és Andy Warholnak az esetében maga is teljes jogú kiállítási tárggyá.
Az úgynevezett akadémikus - iskolától kezdve a legszélsőbb túlzásig
A kötet tanulmányai fél évszázad művészetét ölelik fel, a modern magyar művészet kezdeteitől annak két világháború közötti kiteljesedéséig. A válogatás a magyarországi művésztelepek összehasonlító elemzésével és a nagybányai művésztelep alapítóinak müncheni indulásával kezdődik.
Leírás
1912 májusában megnyitotta kapuit az Ernst Múzeum a Nagymező utcában. Az épület első emeletén 14 teremben kiállították Ernst Lajos mintegy 25 éve gyarapodó gyűjteményének válogatott anyagát, s az utcai fronton a már egy bő évtizede a modern magyar művészet atyjaként kanonizálódott Szinyei Merse Pál tárlata kapott helyet. Ettől kezdve a 19. század végén létrejött nemzeti szellemű történeti, kultúrtörténeti gyűjtemény és a kortárs kiállítások párhuzamosan voltak láthatóak, hangsúlyozva a múlt és jelen kontinuitását. Milyen út vezetett idáig, milyen forrásokból táplálkozott Ernst gyűjteménye és hogyan jött létre? Mi volt az eszmei háttere, s milyen kultúra és történelemszemléletet közvetített? Milyen összefüggés volt a gyűjtemény és Ernst modern művészetpártoló szerepe között?
Ezúttal nem hagyományos gyűjteménytörténeti munkát tart kezében az olvasó, hiszen nem az Ernst tulajdonában lévő műtárgyaknak ered a nyomába szerző, hanem ezeknek a kérdéseknek a megválaszolására tesz kísérletet. Eközben kibontakozik a szemünk előtt egy kivételesen izgalmas pálya.
Paraméterek
Szerzők(vesszővel elválasztva) | Róka Enikő |
Megjelenés | 2013 |
Kiadó | L'Harmattan, Budapest |
Terjedelem | 240 oldal |
ISBN | 978-615-5436-04-8 |
Sorozat | Határesetek könyvek sorozat |