Hasonló termékek
Bildung – Neveléstudományi és filozófiai megközelítések
A Bildung (képzés, művelődés) fogalma a 18. század második felétől kezdve a pedagógiai és filozófiai gondolkodásban egyaránt kitüntetett szerepet töltött be német nyelvterületen.
Szociálpedagógia Szak-szociálpedagógia
A könyv tanulmányai három nagyobb témakör köré csoportosulnak. Az első terület a szociálpedagógia elméleti és történeti kérdéseivel foglalkozik. A második rész a "szak-szociálpedagógiák" nevet kapta, amelyek a szociálpedagógus jellemző munkaterepeit fedik le. A harmadik rész pedig azokat a speciális célcsoportokat veszi vizsgálat alá, melyekkel a szociálpedagógus, mint határterület találkozik, s melyekben a kompetenciahatárait "feszegeti".
A magyar neveléstudomány és a filozófia
A kötet a magyar neveléstudomány és a filozófia kölcsönviszonyát mutatja be a 19. század elejétől a 20. század második feléig. A tanulmányok egy része szélesebb történeti kontextusba helyezi e kérdést, elsősorban a német pedagógiai és filozófiai gondolkodáshoz fűződő gazdag kapcsolatok kerülnek bemutatásra.
A férfi és női testek medikalizációja
A kötet fókuszában a férfi és női testek szexualitásához kapcsolódó jelenségek medikalizációja áll.
Leírás
A szerző ebben a kötetben a nevelésfilozófia különböző fogalmi kérdéseihez, területeihez és problémáihoz közelít, miközben a vonatkozó szakirodalommal folytat párbeszédet. Egyfelől a 20. századi német nyelvű nevelésfilozófia néhány meghatározó alakjának felfogását értelmezi, másfelől olyan filozófiai szempontból releváns problémákat körvonalaz, amelyeket véleménye szerint érdemes lenne tudatosan bevonni a kortárs magyar nevelésfilozófiai diskurzusba. A kötetben szereplő írások egy jelentős része az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Nevelésfilozófiai Kutatócsoport műhelyének keretében készült.
Az egyes írások többek közt a következő kérdésekre keresik a választ: Mi a pedagógia és filozófia viszonya? Melyek azok a legfontosabb német nyelvű Bildung-koncepciók, amelyek ma is időszerű nevelésfilozófiai kérdéseket feszegetnek? Beszélhetünk-e „térbeli fordulatról” a neveléstudományban? Milyen nevelésfilozófiai alapokkal kell rendelkeznie a keresztény pedagógiának? Milyen filozófiai belátások alapján tájékozódik, és milyen szakmai önértelmezéssel rendelkezik a szociálpedagógia?
„Sárkány Péter munkája a hazai, részben hiányzó nevelésfilozófiai diskurzusainak „felélesztésére” tett sikeres kísérlet. Az összegyűjtött sokszínű, igényes és gondolatébresztő tanulmányok nem csupán a hazai neveléstudomány nevelésfilozófiai megközelítéseire is érzékeny szakembereinek biztosít izgalmas vitaanyagot, hanem a pedagógia elméleti kérdései iránt érdeklődő hallgatók és a gyakorlati szakemberek számára is inspiráló, érdekes olvasmány.”
Prof. Dr. Németh András az MTA doktora
Sárkány Péter (1969–) az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kara, Társadalomtudományi Intézetének intézetigazgató egyetemi tanára. Kutatási területei: a segítő hivatások bölcseleti és etikai alapjai; 20. századi német nyelvű filozófia és nevelésfilozófia; Viktor E. Frankl munkássága.
Paraméterek
Szerzők(vesszővel elválasztva) | Sárkány Péter |
Megjelenés | 2024 |
Terjedelem | 190 oldal |
Kötészet | kartonált |
ISBN | 978-963-646-183-6 |
Sorozat | Nevelésfilozófiai paradigmák |